25. 03. 2009

Watchmen

Zatímco Adrian Veidt kuje plány na spásu světa a Amerika s Ruskem vedou studenou válku, Komik byl zabit a Rorschach vede vyšetřování na vlastní pěst, během nějž na sebe postupně nabaluje další hrdiny, kteří jsou nyní v důchodu, protože je společnost nenechá nosit masky.  Toť v kostce zápletka nového trháku z rukou Zacka Snydera.

Watchmen - po Temném rytíři další komiksový film, který se dočkal solidní mediální masírky, ještě dřív, než ho běžný divák měl šanci vidět. A že byla potřeba, uvážíte-li úctyhodný stamilion dolarů, který padl na jeho natočení. Nemalá suma vzhledem k přístupnosti 18+ a skutečnosti, že původní komiks u nás prakticky nikdo nezná.  Přitom muž, který stojí za předlohou scénáře je Alan Moore, tedy pomyslná modla moderního intelektuálněji laděného komiksu a autor titulů jako Liga výjimečných, Z pekla, či V jako Vendeta.

S Mooreovým původním komiksem jsem dosud seznámen nebyl a byť sám autor se nikterak netají tím, že se od filmových zpracování svých dítek distancuje, nemohu říci, že by mě film k vyhledání předlohy navnadil. Čím je totiž Watchmen vlastně tak výjimečný, či nedejbože filosofický, že nám kritici v každé druhé recenzi tvrdí, že jeho shlednutí je povinnost?

Pomineme-li přežitost politického pozadí děje (jímž je studená válka), je skutečně takovým překvapením, že zachránci lidstva nemusí být nutně jen esencí dobra? Že blaho většiny je někdy nutné prosadit přes ztráty? Anebo není? Že naše pokolení je hnus a zkázou sobě samému? Že s mocí přichází odpovědnost? - ale prosím vás, jen odpudivé moralismy a pseudointelektuální, spirituální žvásty, jejichž výskyt je zcela samoúčelný a leckdy vás smrtelná sebevážnost, s níž jsou pronášeny, nadzvedne ze sedadla. Watchmen vám rozhodně neotevře oči, nepřivede vás ke katarzi a ani vás nedonutí přemítat ještě nějakou dobu po finálních titulcích, protože ač se tváří jak kdyby pozřel Šalamounovo hovno, je povrchní stejně jako jeho výprava. Vinu na tom přitom nenesou jen "stěžejní" témata scénáře, ale i problematická stavba děje, který se tak výrazně retarduje retrospektivními pohledy do životů jednotlivých hrdinů, až na vyobrazení jejich peripetií v současnosti prakticky nezbyde čas.

Vrcholem této sebeparodie je scéna na hřbitově, kdy kamera vždy zabere polodetail jednoho z truchlících a následuje exkurze do jeho vzpomínek na čas strávený s nebožtíkem. Tak kolem sedmého pozůstalého, kdy jsem se dozvěděl informaci natolik zásadní, jako že spolu kouřili cigaretu před kanclem, jsem se už modlil aby atomové hodiny ukázaly dvanáctou.

K čemu jsou mi totiž znalosti okolností vzniku toho kterého hrdiny, když mi film nedal prostor na základě jeho jednání, si k němu vytvořit jakýkoliv vztah? Výjimku v tomo ohledu tvoří snad jen Rorschach, který je však charakterem pro diváka drsné školy natolik klišovitým, že s výjimkou efektní masky a finálního zůčtování, nemá naprosto čím překvapit. Nadšeni nebudou ani diváci akčeněji založení, neboť se dočkají přibližně pěti akčních sekvencí z nichž každá působí jak vypůjčená z jiného filmu, tu z Matrixu, tu ze Sin city, tu z Okrsku 49.

Stejně tak vypůjčená je i hudba, která má nejspíš stylově ilustrovat jednotlivá desetiletí, po kterých děj filmu hopsá. Její provázání s obrazem a náladou scén je ovšem leckdy tak neobyčejně necitlivé, že vás přímo ruší od sledování. Jediným plusem audiovizuálního ztvárnění tak zůstávájí kostýmy. Jejich trapnost je skutečně obdivuhodná (a to myslím v tom nejlepším slova smyslu) a navíc ve mě dokázaly podnítit fetišistickou lásku k latexu. Vzhledem k jejich ztvárnění pak nerozumím, proč s tak enormním rozpočtem nejsou filmaři schopni realizovat trochu nápaditější kulisy.

Těžko se mi hledá slov, která by nejlépe podtrhovala ráz filmu, ale jedno by se tu asi našlo - kýč. A není třeba se toho slova bát, nebo jím pohrdat. Je pravda, že na Watchmen Snyder prokázal vcelku slušnou znalost řemesla, film drží pohromadě, uteče a místy vás dokonce i dokáže vtáhnout do děje. Avšak tahle "solidní filmařina" představuje ztrátu času pro každého, kdo od ní čeká víc, než od kteréhokoliv jiného komiksového blockbusteru ♣