11. 02. 2009

Coke!

Od prodeje devítí lahví koly denně, se podařilo Coca-Cola Company vyšplhat na slušnou jednu miliardu, tomu se říká byznys, baby.

Historie Coca-Coly sahá do hluboké minulosti, ale jestli jste měli kdy dojem, že například Pepsi je mladým konkurentem, vězte, že i ona nám v médiích nutí Britney, či poslední mistry kopané již dobrých sto let. Nápoje s příchutí koky si zkrátka vyspělejší část světa dopřává již jedno století a zdá se nepravděpodobné, že kdy dojde ke změně.

Na dlouhouletou tradici tak v posledních letech Coke sází i v reklamních kampaních a vcelku jí to vychází. Na jejím webu najdete poměrně rozsáhlou sekci o globalizačních úspěších a hlavních hrdinech marketingových plánů, stojících v čele tohoto molochu. Čím se však firma již nepochlubí, je skutečnost, že prvních dvacet let výroby byl nedílnou součastí receptu na výrobu koly kokain. Tomu říkám Happiness factory - aneb jak si zajistit stabilní klientelu. Není náhodou, že se termín "coke" jako označení pro kokain, stal nedílnou součástí feťáckého slangu. Avšak vzhledem k faktu, že Coca-Cola je svým původem lékárnický produkt a kokainem se v té době úspěšně léčila i běžná rýma, tato informace vyznívá z dnešního pohledu až přehnaně dramaticky.

Za znepokojující lze dnes považovat spíše látku s označením E338, která dodává kole specifickou štiplavou a osvěžující příchuť – ano, řeč je o kyselině fosforečné.

Pochopitelně se vám kdekdo bude snažit vnutit, že pít kolu, je jak nalít si do krku koncentrovanou sírovku, což je k smíchu. Přiměřené dávky fosforu jsou pro tělo prospěšné, ba přímo nezbytné a kyselina fosforečná je nakonec nejmasivněji užívaným potravinářským dochucovadlem a naleznete ji nejen v kole, ale i v mlékárenských produktech, olejích atp. Popřít však nelze, že její vysoké dávky, způsobené například denní konzumací dvou litrů koly, vedou k odvápňování kostí. Jako všude i zde platí zlaté pravidlo: ,,Všeho s mírou.“ Nakonec vás spíš než kyselina fosforečná zabije cukr, kterého kola nabízí požehnané množství. Avšak i to je do jisté míry jen fáma, neboť kola není slazena cukrem, ale kukuřičným sirupem (obsah sacharózy 1%), který, jak známo, množství potencionálně smrtelného cholesterolu v krvi naopak snižuje.

A když už jsme u těch mýtu, tím nejoblíbenějším z nich je báchorka, kterak právě Coca-Cola formovala vzhled Santy Clause. Ten sice za svůj bílý plnovous a rudý oblek vděčí nápojářské fabrice, jejím produktem však nebyla kola, ale limonáda White Rock. Coke si jejich postavu z reklamní kampaně "vypůjčila" až o patnáct let později.

Byznys nezná slitování a můžete Coca-Colu odsuzovat, nelze však popřít, že se toto ztělesnění globalizace a konzumu, nadobro stalo jedním z nejvýraznějších popkulturních artefaktů. A pokud jej náhodou chcete smazat z povrchu země, není nic snadnějšího, než si doma namíchat