Entropa aneb jak Evropa přisla o smysl pro humor
Entropa. V posledních 14 dnech hodně skloňovaný pojem nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Po nezáživném balónu v národních barvách při předsednictví Francie vyrukovala Česká republika při svém předsednictví s něčím, z čeho se celá Evropa málem podělala. Ještěže přispěchalo Bulharsko se svým záchodem…
Původním plánem bylo vytvořit mozaiku děl 27 umělců (po jednom z každé země Evropské unie), která by decentně zobrazila zajeté stereotypy v jednotlivých zemích. Toto dílo mělo být součástí tematického předsednictví České republiky s heslem „Evropa bez bariér“ a mělo poukazovat na problémy jednotlivých zemí. Celý tento ambiciózní plán měl dotáhnout do úspěšného konce český umělec David Černý (známý např. svými obrovskými babies, umístěnými na žižkovském vysílači), který na tuhle srandu dostal od státu něco přes tři milióny korun a zbytek byl zaplacen ze soukromého zdroje.
David si ale řekl, že sehnat 26 umělců je trochu silná káva a tak, místo toho, aby objížděl všechny evropské státy a sháněl vhodné lidi, radši objel vládu a spolu s Tomášem Pospiszylem, Viktorem Frešem a Krištofem Kinterou dal dohromady Entropu. Několik měsíců pak tahal naší vládu za nos (hnědý) a tvrdil jim, že je to dílo skutečně vytvořené ve spolupráci s evropskými umělci. Teprve po zavěšení plastiky prozradil Vondrovi, že si z něj udělal celkem slušný dobrý den a že tu plastiku vlastně splácal v podstatě sám.
Podle mého názoru si za to ale pan vícepremiér Vondra může sám, protože jestli si skutečně myslel, že tenhle nekonformní cápek, provokující při každé příležitosti, může figurovat jako koordinátor takto složité a komplexní práce, tak je naivní trouba. Přeci nemůže pověřit takovým úkolem někoho, kdo mu udělal z tanku barbie. Nicméně ode mě dostává plus za svou snahu hájit toto dílo i po tom, co se dozvěděl o této „mystifikaci“. Co se mne týče, těší mě, že při předsednictví ČR visí na budově Justus Lipsius věc, která je z větší části dílem českých rukou, ať už je jakákoliv.
Největší zábava však nastala až po vyvěšení plastiky. Škrobená evropská smetánka naprosto ztuhla, a když konečně roztuhla, tak se nějakým, mně neznámým, právem začala dožadovat veřejných omluv, zakrytí kacířské plastiky, jejího sundání a pomalu i ukřižování Davida Černého a všech, kterým ta „trapná parodie“ přijde vtipná. Tady obzvláště excelovaly delegace Bulharska a Slovenska, kterým zobrazení jejich zemí asi moc nešmakovala (ale zato čabajka jim šmakuje).
Ale samozřejmě místo toho, aby to naši politici Evropě pořádně „osladili“ a stáli si za Černého plastikou (která je sice trochu hardcore, ale pořád je to jenom sranda), tak se zachovali jak parta teploušků a divže si z těch všech omluv necvrnkli do kalhot. Vrcholem pak byl omluvný dopis našeho pana prezidenta Klause, jehož tón okamžitě převzala celá česká delegace a honem běžela a zakryla Bulharsko, aby si jejich zemi už nikdo více nespojoval s tureckým záchodem. Stejně mají smůlu, už jim to nikdo neodpáře. Díky tomuhle je navíc veřejně známo, že Bulhaři postrádají smysl pro humor, což prokázali svými nepovedenými „pomstami“ vůči České republice. Urážet nás Švejkem, kálícím na naše území nebo nápisem ČEZ REPUBLIC přes naše území? Ale prosím vás…
Ano, Entropa pobuřuje. Ale pobuřuje z toho důvodu, že skutečně ukazuje, co si o jednotlivých zemích myslí zbytek Evropy. Všichni podvědomě smýšlejí o finských saunách, švédském IKEA nábytku či o strašidelných rumunských lesích. O maďarských čabajkách a melounech, o belgických pralinkách a nakonec i o bulharských/tureckých záchodech. Když se podobná narážka řekne mezi lidmi v baru, tak se tomu všichni zasmějí, ale jakmile se tyhle věci vytáhnou na veřejnost, tak maj všichni kamenný držky. A to je teda pěkně trapný.